Αρχική » Παραμένουν σημαντικό εργαλείο δουλειάς τα κλαδικά περιοδικά
ΕΡΕΥΝΕΣ

Παραμένουν σημαντικό εργαλείο δουλειάς τα κλαδικά περιοδικά

Διατηρούν τη δυναμική τους τα κλαδικά περιοδικά, παρά τη μεγάλη ανάπτυξη των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης, καθώς, σύμφωνα με σχετική έρευνα της Focus Bari, το 62% των ερωτηθέντων ενημερώνεται από αυτά τουλάχιστον μία φορά το μήνα, βρίσκει χρήσιμο το περιεχόμενό τους και τα θεωρεί «εργαλείο δουλειάς».

Οι παραδοσιακοί τίτλοι εφημερίδων -είτε στην έντυπη, είτε στην ηλεκτρονική τους μορφή- αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης για το σύνολο του κοινού. Έτσι οι καταξιωμένοι, διαχρονικοί και έγκυροι τίτλοι εντύπων Μ.Μ.Ε. παραμένουν δημοφιλείς και στην ψηφιακή εποχή. Αυτό προέκυψε από τα συμπεράσματα της Ημερίδας που διοργάνωσε πρόσφατα η Ένωση Δημοσιογράφων Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου με τίτλο «Η δυναμική των περιοδικών σήμερα». Στην ημερίδα καταξιωμένοι ομιλητές και άνθρωποι της αγοράς ανέδειξαν την αξία και τη δυναμική του Περιοδικού Τύπου, αλλά και τις προοπτικές του στο μέλλον.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση της κας Ξένιας Κούρτογλου, ιδρύτριας της Focus Bari & Resilience Expert, που ανέπτυξε τη διαχρονική αξία του εντύπου, με πολλά στοιχεία από τελευταία έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Δεδομένα και Τάσεις στον Ελληνικό Τύπο», καθώς και παλαιότερες έρευνες αποκλειστικά για τον κλαδικό και περιφερειακό Τύπο.

Η κα Κούρτογλου έθεσε το γενικό πλαίσιο στο τοπίο των Μ.Μ.Ε., σημειώνοντας ότι το 95% του πληθυσμού στην Ελλάδα είναι χρήστες του διαδικτύου, με την άνοδο να είναι θεαματική τα τελευταία χρόνια και κυρίως στις ώριμες ηλικίες. Όμως, όπως επεσήμανε, «Κύρια πηγή ενημέρωσης των Ελλήνων σήμερα είναι τα site/ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων που έχουν και έντυπη μορφή. Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος εμπιστεύεται τον τίτλο και καταναλώνει περιεχόμενο του τίτλου που εμπιστεύεται σε μια καινούργια πλέον μορφή του».

Στο ερώτημα της έρευνας «Από πού ενημερώνεστε», πρώτα έρχονται τα site/ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων που έχουν και έντυπη μορφή, ακολουθούν τα social media, ενώ τρίτα είναι τα ενημερωτικά site/portal που δεν έχουν σχέση με εφημερίδες. Συνολικά, τα «News Brands» (εφημερίδες και με ηλεκτρονική έκδοση) δείχνουν να κερδίζουν στη «μάχη» με τους «Digi-Publishers» (τα αμιγώς ηλεκτρονικά ενημερωτικά sites/blogs), καθώς έχουν επώνυμη αρθρογραφία και ευθύνη γι’ αυτά που γράφουν. Σε αυτά δύσκολα συναντά κανείς fake news.

Παράλληλα, όμως, τα περιοδικά, αλλά και οι περιφερειακές εφημερίδες σε έντυπη μορφή συνεχίζουν να θεωρούνται ένα αξιόπιστο μέσο ενημέρωσης, που χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα και επαγγελματισμό.

Από τη μια τα τοπικά/περιφερειακά Μ.Μ.Ε. έχουν ξεκάθαρο και διακριτό ρόλο σε σύγκριση με τα πανελλαδικά, ενώ προσφέρουν τοπικά νέα με αποκλειστικό περιεχόμενο και έχουν ποιότητα. Από την άλλη τα επαγγελματικά/κλαδικά περιοδικά έχουν σημαντικό πιστό κοινό, που τα διαβάζει συστηματικά, καθώς βρίσκει σε αυτά χρήσιμο περιεχόμενο. Παράλληλα, όμως, αποτελούν και σημαντικό «εργαλείο δουλειάς».

Ενδεικτικά στοιχεία από έρευνες της Focus Bari

  • Σε σύγκριση με τα αμιγώς ηλεκτρονικά ενημερωτικά sites, τα «NewsBrands» (εφημερίδες και με ηλεκτρονική έκδοση) υπερέχουν σε ευθύνη του περιεχομένου τους, ενυπόγραφη αρθρογραφία και πρωτογενές ρεπορτάζ.
  • 8 στους 10 διαβάζουν τουλάχιστον μια τοπική εφημερίδα.
  • Το 62% του γενικού κοινού διαβάζει κάθε μήνα ή συχνότερα κλαδικά και επαγγελματικά περιοδικά.
  • 46% κρατούν αρχείο τευχών ή αποκόμματα σελίδων.
  • Το 68% θεωρεί τα επαγγελματικά/κλαδικά περιοδικά αξιόπιστα.
  • Οι εφημερίδες διατηρούν τη διαφημιστική τους ισχύ, με μια μεγάλη μερίδα των Ελλήνων να δηλώνει ότι έχει επηρεαστεί θετικά για κάποιο προϊόν που είδε να διαφημίζεται εκεί.

Αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος των εντύπων κρατά τη δυναμική του. Το καταναλωτικό κοινό συνεχίζει να εμπιστεύεται τα brand των παραδοσιακών τίτλων, στρεφόμενο σε μεγάλο βαθμό στα sites τους για την καθημερινή του ενημέρωση.