Αρχική » Ποιος ήταν ο πρώτος που σκέφτηκε να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του;
Tι γίνεται στον κόσμο

Ποιος ήταν ο πρώτος που σκέφτηκε να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του;

Ήταν Φεβρουάριος του 1898, όταν ο δρ Truman Martin έγινε κατά ορισμένες πηγές ο πρώτος Αμερικανός που σκέφτηκε να ασφαλίσει για αστική ευθύνη έναντι τρίτων το ατμοκίνητο αυτοκίνητό του. Πλήρωσε μόλις 12,25 δολάρια στην Travelers Insurance, για κάλυψη που έφτανε τα 5.000 δολάρια. Τι τον ώθησε σε αυτή την απόφαση; Μάλλον η αναστάτωση που προκαλούσε με το αυτοκίνητό του στα άλογα που έσερναν τις άμαξες, οι οποίες τότε κυριαρχούσαν στους αμερικανικούς δρόμους, καθώς επισκεπτόταν τους ασθενείς του, αναστάτωση που θα μπορούσε να προκαλέσει ατυχήματα. Σκεφτείτε πως σε όλη τη χώρα κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή 18 εκατομμύρια άλογα και μόνο 4.000 αυτοκίνητα!

Σύμφωνα με άλλες πηγές, η πρωτιά ανήκει στον μηχανικό Gilbert J. Loomis, ο οποίος τον Οκτώβριο του 1897 ασφάλισε το επίσης ατμοκίνητο αυτοκίνητό του – που είχε κατασκευάσει ο ίδιος- για ζημιές που ενδεχομένως θα προκαλούσε σε ξένη περιουσία και για τραυματισμό ή θανάτωση ανθρώπων. Πλήρωσε 7,5 δολάρια για κάλυψη που ανερχόταν σε 1.000 δολάρια. Εκδότρια εταιρία και εδώ η Travelers Insurance. Ο Loomis ήταν αυτός που λίγο αργότερα κατασκεύασε αυτοκίνητα που κινούνταν με βενζίνη, τα οποία έφεραν το όνομά του.

Η Travelers Insurance -στην οποία ανήκει ούτως ή άλλως η πρωτιά- ιδρύθηκε το 1864, αναλαμβάνοντας την ασφαλιστική κάλυψη ποικίλων κινδύνων, μεταξύ των οποίων και την ασφάλιση αλόγων και αμαξών, όπου και βασίστηκε -με μικρές μετατροπές- η σύνταξη του πρώτου ασφαλιστηρίου αυτοκινήτου. Σημειωτέον ότι η εταιρία συνεχίζει να δραστηριοποιείται μέχρι και σήμερα στις ΗΠΑ, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο καλύπτοντας όλη την γκάμα των ασφαλίσεων Περιουσίας.

Η πρώτη πολιτεία των ΗΠΑ που καθιέρωσε την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων για τα αυτοκίνητα ήταν η Μασαχουσέτη, το 1925, ενώ την ίδια χρονιά το γειτονικό Κονέκτικατ ψήφισε έναν νόμο, που απαιτούσε οι οδηγοί αυτοκινήτων να μπορούν να αποδείξουν ότι είχαν την οικονομική δυνατότητα να αποζημιώσουν τους παθόντες για ζημιές που ενδεχομένως θα προκαλούσε το όχημά τους. Συγκεκριμένα έπρεπε να είναι σε θέση να καταβάλουν 10.000 δολάρια σε περίπτωση που προκαλούσαν τραυματισμό ή θάνατο και 1.000 δολάρια για ζημιές σε ξένη περιουσία.

Μόλις 30 χρόνια αργότερα η υποχρεωτικότητα θεσμοθετήθηκε στις πολιτείες της Νέας Υόρκης και της Βόρειας Καρολίνας, ενώ τη δεκαετία του ’70 είχαν πλέον ψηφίστηκαν οι σχετικοί νόμοι και στις υπόλοιπες πολιτείες. Θυμίζουμε ότι στη χώρα μας ο νόμος για την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων των αυτοκινήτων ψηφίστηκε το 1976.

 

Πέπη Μοίραλη

 

Πηγές: Insurance Journal, Agency Checklists