Αρχική » Δήμητρα Λύχρου: Το κράτος προβάλλει πατερναλιστικά ως ανταγωνιστής της ιδιωτικής ασφάλισης
Συνεντεύξεις

Δήμητρα Λύχρου: Το κράτος προβάλλει πατερναλιστικά ως ανταγωνιστής της ιδιωτικής ασφάλισης

Για τα καίρια θέματα που απασχολούν την ασφαλιστική διαμεσολάβηση μιλά σε συνέντευξή της στην «Ιδιωτική Ασφάλιση» η Δήμητρα – Ιωάννα Λύχρου, πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος. Ένα από τα θέματα που θίγει είναι η χαμηλή διείσδυση της ασφαλιστικής ιδέας στην κοινωνία παρά την αναβάθμιση της ασφαλιστικής αγοράς σε επίπεδα εσωτερικών ελέγχων, κεφαλαίων και φερεγγυότητας.

Με αφετηρία το πλαίσιο που ισχύει για την είσοδο ενός ασφαλιστικού διαμεσολαβητή στο επάγγελμα αναφέρεται στις εξελίξεις του κλάδου, δίνοντας μεταξύ άλλων έμφαση στη δημιουργία ισχυρών σχημάτων, η οποία φέρει οφέλη, αλλά και κινδύνους για την αγορά. Παράλληλα υπογραμμίζει την ευελιξία που επέδειξαν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές απέναντι στις ιδιαίτερες συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία.

Συνέντευξη στην Έλενα Ερμείδου

 

Ε.Ε.: Έχουν γίνει μεγάλες αλλαγές στον κλάδο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και αν ναι ποιες είναι αυτές;

Δήμητρα Λύχρου: Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει πολύ μεγάλες αλλαγές στο επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή, που έχουν συμβάλει στην ουσιαστική αναβάθμιση και του ρόλου και της εικόνας του στην κοινωνία. Το κανονιστικό πλαίσιο που επέβαλε ο Ν.4583/18 και ισχύει για την είσοδο και την παραμονή στο επάγγελμα είναι τόσο σφιχτά ρυθμισμένο, που λειτουργεί ευεργετικά βεβαίως στη συναλλαγή με τον πελάτη, όπου απαιτείται διαφάνεια, έρευνα, ανάλυση και εξειδικευμένη γνώση, αλλά και ανασταλτικά στην είσοδο νέων στο επάγγελμα, για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε.

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει μεγάλες αλλαγές και στη λειτουργία των ασφαλιστικών εταιριών, στο πλαίσιο των οριζομένων από τους νόμους, που αφορούν τον εσωτερικό έλεγχο, τα κεφάλαια και τη φερεγγυότητα, με συνεχείς ελέγχους και εποπτεία.

Παρά την αναβάθμιση λοιπόν της ασφαλιστικής αγοράς στο σύνολό της, βλέπουμε ότι αυτό δεν έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα και δεν αποτυπώνεται επαρκώς στη διείσδυση της ασφαλιστικής ιδέας στην κοινωνία.

Ίσως δεν κάνουμε κάτι καλά. Ίσως δεν καταφέρνουμε να περάσουμε το μήνυμα με αξιοπιστία στην κοινωνία. Για λόγους πολλούς δεν έχουμε πείσει τον κόσμο για την ανάγκη της εξασφάλισής του.

Στην προσπάθεια ανάδειξης της ανάγκης δε βοηθάει καθόλου και η στάση της Πολιτείας, που παρά τις όποιες υποσχέσεις, όχι μόνο δεν δίνει τα απαιτούμενα κίνητρα, αλλά αντίθετα προβάλλει πατερναλιστικά ως ανταγωνιστής της ιδιωτικής ασφάλισης.

Διαχρονικά, μα και σήμερα, με το σεισμό στην Κρήτη, θα λειτουργήσει και πάλι πυροσβεστικά και επιδοματικά, καθησυχάζοντας τους πληγέντες και εκπαιδεύοντάς τους στο να αρκούνται στο χτύπημα της πλάτης, δίνοντας βοηθήματα και φοροελαφρύνσεις, πληρωμένα από όλους μας.

Έχουμε επισημάνει ως ΕΕΑΕ και έχουμε επιμείνει στην ανάγκη οργανωμένης, διαρκούς και ευφάνταστης εκστρατείας ενημέρωσης. Δεν αρκούν τα σποτάκια και οι εορτασμοί της μιας ημέρας. Χρειάζεται συμφωνία και συστράτευση εταιριών και διαμεσολάβησης, με στόχο και διάρκεια. Η πρωτοβουλία επείγει να αναληφθεί.

 

Ε.Ε.: Πώς λειτούργησε -και λειτουργεί- η ασφαλιστική διαμεσολάβηση στις ιδιαίτερες συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία;

Δήμητρα Λύχρου: Μέσα στην τεράστια αλλαγή που έφερε στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή μας η πανδημία του Covid-19, μας δόθηκε η ευκαιρία να διαπιστώσουμε με χαρά την ταχύτητα προσαρμογής και επικοινωνιακής ευελιξίας που έδειξαν οι συνάδελφοί μας, εφαρμόζοντας άμεσα τη λειτουργία τής από απόσταση εργασίας και συνδυάζοντας την προσωπική επαφή με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Απέδειξαν την αναντικατάστατη σχέση με τον πελάτη, εξέπληξαν ευχάριστα όσους δεν πίστευαν στη δύναμή της και στήριξαν την αγορά, όπως αναγνωρίστηκε από όλους.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήσαμε στα μέλη μας, η μεγάλη ανάγκη μας εστιάζεται πλέον σε τεχνολογία, εργαλεία εφαρμογής, επιμόρφωση, οργάνωση Γραφείων και διοίκηση. Σε αυτούς τους τομείς θα επιμείνουμε στις τρεις ημερίδες που προετοιμάζουμε εντός του επόμενου τριμήνου, δίνοντας έμφαση στην πρακτική πλευρά και λιγότερο στην ακαδημαϊκή.

Η δημιουργία μεγαλύτερων ή ισχυρότερων σχημάτων στην Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση, που κατά καιρούς προβάλλονται ως ανάγκη, θα έχει σημαντικά οφέλη σε λειτουργικές δαπάνες και εξειδίκευση.

Η ΕΕΑΕ, που έχει στα μέλη της ισχυρά σχήματα αλλά και ατομικές επιχειρήσεις συναδέλφων, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και είναι επιβοηθητικά παρούσα όταν της ζητηθεί, ιδίως τώρα που υπάρχει αναμονή και αμηχανία από τις συγχωνεύσεις που έχουν ανακοινωθεί ή που θα ανακοινωθούν. Οι ανησυχίες που εκφράζονται από συναδέλφους είναι δικαιολογημένες, γιατί η συγκέντρωση της παραγωγής σε μεγάλα πολυεθνικά σχήματα φοβόμαστε ότι θα επιτείνει ακόμη περισσότερο τις κανονιστικές υποχρεώσεις και θα περιορίσει την ευελιξία της αγοράς, καθιστώντας την απρόσωπη, χωρίς τη φαντασία της δημιουργίας, που έρχεται συχνά μέσα από τη ζύμωση των διαπροσωπικών σχέσεων.

 

Ε.Ε.: Τι θα μπορούσατε να σχολιάσετε για τις καταγγελίες ασφαλισμένων για άρνηση ασφαλιστικών να καταβάλουν αποζημιώσεις;

Δήμητρα Λύχρου: Μελετώντας την ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή και τις περιπτώσεις που καταγγέλλονται από ασφαλισμένους για άρνηση καταβολής αποζημιώσεων και στη συνέχεια τις παρεμβάσεις του Συνηγόρου, βλέπουμε την προθυμία των εταιριών στη συμμόρφωση προς τας υποδείξεις!! Θα αναρωτηθεί εύλογα κανείς, γιατί πρέπει να υπάρξει πρώτα καταγγελία, η οποία δημιουργεί μοιραία δυσαρέσκεια και αρνητικό κλίμα, ενώ θα μπορούσε η κάθε εταιρία, δείχνοντας το κοινωνικό της προφίλ και χωρίς να παρεκκλίνει από όρους και συμβάσεις, να εκπληρώσει άμεσα την υποχρέωσή της. Θα αρκούσε η ερμηνεία και η εφαρμογή των όρων με καλόπιστη διάθεση και χωρίς καχυποψία.

Αυτό προϋποθέτει φιλική προς τον πελάτη, αλλά και τον συνεργάτη, εταιρική πολιτική. Προφανώς χρειάζεται αλλαγή πολιτικής και οδηγίες προς υπαλλήλους και τεχνικούς, ώστε να μην αντιμετωπίζουν τον κάθε πελάτη ως περίπτωση, αλλά ως την ευκαιρία που θα δικαιώσει το έργο τους και την εμπιστοσύνη που τους έδειξε.

Με μεγάλη ικανοποίηση όμως σημειώνουμε ότι δεν υπάρχουν καταγγελίες κατά ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. Αυτό άλλωστε το γνωρίζουμε και από τη μη ενεργοποίηση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων μας και το καταγράφουμε στα θετικά του επαγγελματισμού που διακρίνει την πλειονότητα των συναδέλφων μας.