Αρχική » Ποιος αποζημιώνει όταν ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης προξενεί μία ζημιά
Tι γίνεται στον κόσμο

Ποιος αποζημιώνει όταν ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης προξενεί μία ζημιά

Το τελευταίο διάστημα η τεχνητή νοημοσύνη πρωταγωνιστεί αρκετά συχνά στην επικαιρότητα, καθώς πληθαίνουν οι εφαρμογές της και παράλληλα οι συζητήσεις γύρω από τους κινδύνους που εγκυμονεί. Μιλώντας για κινδύνους, εύλογο είναι και το ερώτημα τι γίνεται σε περίπτωση ζημιάς, που μπορεί να προκληθεί από ένα σύστημα, ένα λογισμικό ή ένα προϊόν που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Ποιος αποζημιώνει; Αυτός που δημιούργησε το λογισμικό, αυτός που το εφάρμοσε ή αυτός που το χρησιμοποιεί;

Σε αναζήτηση της απάντησης, η National Alliance for Insurance Education & Research των ΗΠΑ, έθεσε τα εξής ζητήματα:

  1. Ποιοι φέρουν την ευθύνη;

Όπως συμβαίνει και σε άλλες ζημιές όπου εμπλέκονται πολλοί διαφορετικοί φορείς (όπως π.χ. στη ζημιά σε ένα κτήριο που κτίστηκε από περισσότερους από έναν κατασκευαστές), είναι σημαντικό να εντοπιστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι που μπορεί να φέρουν ευθύνη για μία ζημιά που σχετίζεται με ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένων των δημιουργών, των σχεδιαστών, αλλά και των τεχνικών που ανέλαβαν την εγκατάσταση και τη συντήρηση του συστήματος.

  1. Διάγνωση της αιτίας που προκάλεσε τη ζημιά

Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να προκαλέσουν διάφορες βλάβες, όπως π.χ. υλικές ζημιές, τραυματισμό, δυσφήμηση ή παραβίαση της ιδιωτικότητας. Είναι πολύ σημαντικό η κάθε ασφαλιστική εταιρία να εξετάσει όλα τα πιθανά σενάρια κατά την εκτίμηση του πιθανού κινδύνου και τον προσδιορισμό της παρεχόμενης κάλυψης. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στο πώς ενδέχεται να αλληλεπιδρά το συγκεκριμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με άλλες τεχνολογίες ή άλλους οργανισμούς, καθώς ο παράγοντας αυτός περιπλέκει ακόμη περισσότερο τον προσδιορισμό της ευθύνης.

  1. Καλή γνώση του κανονιστικού πλαισίου

Για παράδειγμα ο GDPR της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει την υποχρέωση των οργανισμών να τηρούν καθεστώς πλήρους διαφάνειας σχετικά με το πώς συλλέγουν και χρησιμοποιούν τα δεδομένα των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων και των δεδομένων που συλλέγονται μέσω συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.

  1. Κατανόηση της λειτουργίας τους

Οι πολύπλοκες νευρωνικές συνδέσεις που σχηματίζουν ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης είναι αναμφίβολα εξαιρετικά δυσνόητες για τους μη ειδικούς, οπότε οι ασφαλιστές που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα θα πρέπει να συνεργάζονται με τεχνικούς εξειδικευμένους στην τεχνητή νοημοσύνη, προκειμένου να είναι σε θέση να κατανοήσουν και να προσφέρουν επαρκή κάλυψη στους εν λόγω κινδύνους.

  1. Αναγκαία η εξατομίκευση των καλύψεων

Όταν μιλάμε για ασφάλιση ενός συστήματος τεχνητής νοημοσύνης, δεν μπορούμε να μιλάμε για ένα συμβόλαιο που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις περιπτώσεις. Ο συγκεκριμένος κίνδυνος αλλάζει συνεχώς και διαφοροποιείται σημαντικά ανά περίπτωση, οπότε είναι αναγκαίο να διαμορφώνεται κάθε φορά ένα εξατομικευμένο συμβόλαιο για τον κάθε πάροχο ή χρήστη, ώστε να καλύπτεται κατά περίπτωση το ενδεχόμενο κυβερνοεπιθέσεων, παραβίασης πνευματικής ιδιοκτησίας, αστικής ευθύνης από τη χρήση συγκεκριμένων προϊόντων κ.λπ.

 

Πηγή: Insurance Journal